Sunday, March 13, 2011

The Strokes & their Angles..



Salam readers..

hehe longest gap of my two consecutive posts.. just like the album that i wanna review today.. haha baru balik dari leadership prog yg dinamakan pktr and it was awesome!!

haha melihat kepada tajuk post hari ni dan album artwork yg terpampang di atas pasti anda sume dah boleh menjangka band mane yg akan di'review' hari ni.. x lain x bukan The Strokes!!yup yup! seperti yg telah dijanjikan Nikolai dan digembar-gemburkan dalam Twitter Jules & Albert Hammond Jr. mereka kembali lagi dengan album baru mereka bertajuk 'Angles'..

well frankly speaking, i was a bit scared with the concept of this new album initially.. yela bile aku terbaca comment Jules yg mengatakan Angles ni lain dari yg lain.. dan kemudian Strokes fan dikejutkan lagi dengan album artwork psychedelic si Julian Casablancas which he claimed that it was Angles' artwork.. mulalah terbayang dalam fikiran adekah pioneer Garage rock revival ni akan beralih arah ke psychedelic pula lepas ni.. Strokes in psychedelic? can't imagine that..

so bile 9th Feb menjelma.. dan Under Cover of Darkness dikeluarkan.. Strokes fan dah boleh menarik nafas lega.. rupa-rupanya psychedelic tu sengaja dirancang Jules utk menakut-nakutkan peminat mereka.. well it works.. haha 

ternyata Strokes masih lagi mementingkan jiwa raw garage rock mereka.. dengan sound Under Cover yg boleh dikatakan dekat dengan album Is This It.. pendekatan yg cuba dibawa Strokes ialah back to the basics sperti yg di'reveal' oleh Nikolai Fraiture.. serta cara pembikinan album juga masih lagi sama iaitu the sound of five different people di mana Jules,Nikolai,Nick,Albert,Fabrizio dan juga dibantu oleh engineer n producer bernama Gus Osberg.. so x hairanla kalau NME dan Rolling Stone mengangkat Angels sbg masterpiece dan album terbaik mereka setakat ni.. yg juga membuatkan Strokes fan x sabar2 nak menyerbu rock corner pada 18th(Aussie),21st(UK) and 22nd(US).. termasuk la diriku ini..haha


so setelah mendengar Under Cover of Darknes dan Life is Simple in the Moonlight di Saturday Night Live(walaupun performance tu di'spoil'kan oleh Miley Cyrus when she introduced them' serta preview2 lagu lain cam You're So Right,Macchu Picchu,Gratisfaction dan lain2.. dapatlah di'conclude'kan bahawa Strokes sudah kembali dengan material yg lebih segar dan mantap! hiatus yg x sia2.. dan lepas ni mereka akan terus menjadi lagenda dan juga ape yg kita panggil sbagai the saviour of rock n roll!

p/s: dengarkan juga King of Limbs by Radiohead.. especially Lotus Flower.. damn awesome!

Chow!

No comments:

Post a Comment