Thursday, December 23, 2010

Hantu Kak Limah: lawak bodoh yang pandai?




haha hari ni smangat lak nak menulis


ok.. hari tu aku nak tgok satu filem Melayu arahan Mamat Khalid kat GSC Alamanda.. name filem tu Hantu Kak Limah Balik Rumah (HKLBR)..

tapi aku sgt terkejut sbb time tu tiket utk HKLBR dah habis dijual sampai midnight show! padahal bile aku tgok jam baru kul 12 tghari.. so aku pun tgok la harry potter..

dari situ aku mula terfikir pasal filem ni.. pengkritik filem ramai mengatakan filem ni paparkan lawak bodoh, takde plot dan banyak lagi komen2 negatif tapi keadaan yang aku alami tadi membuktikan sebaliknya..

so bile aku tgok filem ni.. aku boleh buat kesimpulan yang filem ni dalam kategori ok la.. lawak 'black comedy' yang menjadi.. terutamanya dari segi watak penduduk kmpg pisang tu sendri..
loghat Perak yg kelakar, tapi mungkin plotnye bongok la jugak..

So, konklusinye(wah ayat hebat!) yang aku nk cakap kat sini macam mana pengkritik filem melihat keadaan ni.. mereka mengatakan HKLBR sebagai lame dan hambar tapi kutipan tiket RM 1.2 juta dlm masa 2 hari membuktikan sebaliknya dan jelas menunjukkan ke'pandai'an Mamat Khalid membuat filem yg kena dgn citarasa rakyat Malaysia..

persoalannya, adakah korg setuju HKLBR sebagai filem lawak bodoh atau satira yang bijak??

chow!

2 comments: