Thursday, January 6, 2011

the music that critics love to hate


Salam...


hmm.. setelah sekian lama aku mendiamkan diri x tulis ape2 kat blog ni.. akhirnya aku dapat semangat balik nak menulis.. ok kalau tgok tajuk post hari ni.. korg rase ape music yang aku maksudkan? hmm.. x tahu?

ok aku bagi sedikir hint la.. Led Zeppelin, Black Sabbath, Judas Priest, Iron Maiden, AC/DC.. dgar nama2 besar ni aku rasa korg dah boleh agak kan? yup tepat sekali walau mcm mane beza pun shape dan pattern music yang dimainkan tapi diorg masih lagi bergerak di bawah genre yang sama iaitu METAL!! (kecuali AC/DC la yg menganggap music diorg sebenrnya rock & roll bukan metal)

so metal music ni selalu disalahtafsir sebagai satu music yang jahat, gelap dengan vokal yang nyaring dan bising serta ketukan drum dan guitar yang bingit.. jadi ibu bapa terutamanya yang right wing kepada keagamaan akan berusaha mengelakkan anak2 mereka daripada mendengar dan terjebak dalam fenomena metal music ni.. hmm biasalah tu common misconception.. sebenarnya kalau bercakap dari segi metal music secara keseluruhannya x semua yg membawa kepada fahaman ' tidak percaya kepada agama' ni..

metal music ni secara umumnya sangat luas sub-genre2nye.. masing2 dengan gaya music, riff guitar, lyrics pattern dan tahap kebingitan di decibel yang berbeza2 haha.. so kalau nak salahkan metal sebab sesetengah golongan yang jadi atheist tu agak tidak adil la kepada dunia metal secara keseluruhannya.. sbb tanpa disedari, ibu bapa yg nk elakkan metal pun sebenarnya dgar jugak metal melalui band2 mcm Search, Wings, XPDC, Deep Purple and the list goes on and on..

so yg membawa kepada kesesatan, kematian dan lyric yang sexually explicit dan gory ni sebenarnya genre Black, Death dan Grindcore je.. band2 mcm Venom, Dimmu Borgir, Cradle of Filth (black metal), Deicide, Morbid Angels (death metal) dan Napalm Death, Brutal Truth ( grindcore) adalah antara pioneer dan band2 yang membawa genre2 mereka ke dunia mainstream.. band2 sperti ini jugalah bagi mereka yg sering salah tafsir metal music yang sebenarnya membawa fahaman2 negatif.. hmm.

kalau korg tertanya2 sape mamat yg gambar die diletakkan dalam post ni, tu sebenarnya Ozzy Osbourne yg bolehla aku anggap sebagai 'The Godfather of Heavy Metal'.. dialah yg membuat iklan  'Ozzy Zigg Requires Gig' di Birmingham utk mencari ahli2 Black Sabbath yg lain sebelum memulakan phenomena heavy metal atau lebih dikenali sebagai metal sekarang ni.. 

phenomena ini membawa kepada tertubuhnya band2 cam Judas Priest dan Iron Maiden, kemudian metal berkembang ke glam metal dengan band2 sperti Motley Crue, Poison menjadi perhatian dan thrash metal pula merampas mainstream dengan band2 cam Metallica, Megadeth, Slayer menjadi halwa telinga peminat music.. 

dan music cam nu metal mejadi perhatian dan seterusnya metal terus berkembang sampai ke hari ini dengan lebih 30 sub-genre dan mempengaruhi music hardcore dengan terciptanya music metalcore, deathcore dengan band2 muda cam  Bring Me The Horizon, Bullet For My Valentine, Alesana jadi pilihan anak2 muda dan juga situasi yang sama berlaku di Malaysia dengan band baru berbakat besar cam Massacre Conspiracy, Restraint, Amarah, Forsaken dan Dead Eyes Glow..
so ni ade list sub-genre metal dan band2 yang berkaitan dengannya.. enjoy

1) Alternative Metal : System of a Down, Rage Against The Machine, Tool

2)Avant-Garde Metal : Meshuggah, Mr. Bungle

3)Black Metal : Mayhem, Burzum, Langsuyr(Malaysia), Dark Nirrajim(Malaysia)

4)Christian Metal : P.O.D.,Mortification

5)Crust Punk: Amebix, Doom

6)Death Metal : Death, Morbid Angel

7)Doom Metal : Saint Vitus,Pentagram
 
8)Drone Metal : Earth,Sunn O))

9)Extreme Metal : Celtic Frost, Strapping Young Lad

10)Folk Metal : Skyclad, Saurom

11)Funk Metal :Red Hot Chilli Peppers, Faith No More

12)Glam Metal : KISS, Twisted Sister

13) Gothic Metal : Paradise Lost, Lacuna Coil

14)Grindcore : Pig Destroyer, Earth Crisis

15) Groove Metal: Sepultura, Pantera, Machine Head

16)Industrial Metal : Marilyn Manson, Ministry, Nine Inch Nails

17)Metalcore : Killswitc Engage, All That Remains

18)Melodic Death Metal : Amon Amarth, In Flames

19)Neo-Classical Metal : Tony McAlpine , Vinnie More

20) Nu Metal : Linkin Park, Korn, Limp Bizkit

21)Post Metal : Neurosis, Isis

22)Power Metal : Dragon Force, Sonata Arctica

23)Progessive Metal : Rush, Pain of Salvation

24)Rap Metal : Stuck Mojo

25)Sludge Metal : Crowbar, Acid Bath

26)Southern Metal: Maylene and the sons of disaster, Spiderbait

27)Speed Metal : Annihilator, Accept

28) Symphonic Metal : Nightwish, Therion

29)Technical Death Metal : Cynic, Nile, Necrophagist
30) Thrash Metal : Metallica, Megadeth, Slayer, Anthrax

31)Traditional Heavy Metal :Black Sabbath, Judas Priest, Deep Purple,Led Zeppelin, Iron Maiden

32) Viking Metal : Bathory, Enslaved


list ni diberi bukan utkkorg dengar semua.. tapi utk korg tahu ape yg patut dgar dan ape yg tak patut dengar ok!

Chow!

p/s: Jauhi Black Metal!


No comments:

Post a Comment