Monday, January 31, 2011

Africa: The Underrated Music Continent


Salam,

lame x ber'blog' ni hehe.. baru balik penang tgok pabm.. tahniah kepada yg menang.. ok kali ni aku nak bercerita ttg benua Afrika.. artis dan impak mereka terhadap industri hiburan kita sekarang ni..

hmm pernah dengar Youssou N' Dour? K'naan? Ladysmith Black Mambazzo?

xpernah??  haha itulah artis2 Afrika yg boleh dianggap berjaya dalam industri music commercial di serata dunia termasuk US dan Europe.. mereka telah merakam track yg sangat hebat sehinggakan trek 'Oh, Happy Day' oleh Ladysmith Black Mambazzo digunakan dalam film Sister Act..

Lagu K'naan 'Wavin' Flag' juga digunakan FIFA sbg lagu rasmi world cup yg lepas dan lebih membanggakan Youssou N' Dour menjadi artis Afrika pertama menerima Grammy.. wow meletup kan..

Tapi ramai lagi terutamanya org Malaysia cam kita ni masih menganggap Afrika ni sebagai benua yg sangat mundur dalam semua aspek termasuk musicnya.. haha sape yg beranggapan demikian boleh la dianggap cetek fikiran haha.. 

sebenarnya lagu dan artis afrika telah jauh meninggalkan kita sebanarnya.. artis mereka telah menembusi pasaran mainstream di US dan Euro dan mendaki carta2 billboard dan dipuji baik oleh Rolling Stone dan NME.. hmm.. artis Malaysia masih lagi belum mencapai tahap tu aku rasa.. hmm

mungkin korg x kenal Fela Kuti tapi korg mesti kenal anaknya, Femi Kuti yang membuat lagu hit 'Truth Don Die'.. korg juga mesti kenal artis yg sering dihambat kontroversi Akon.. FYI Akon ialah salah sorg artis Africa yg sangat hebat di US.. korg mesti kenal Sean Kingston dgn lagu hit pertamanya 'Beatiful Girl' btul x? haha jgn terkejut Sean juga dilahirkan di Afrika iaitu Jamaica..

so.. kesimpulannya music Africa ialah satu dunia yg sangat menarik.. sebenarnya kelahiran genre rock,rhythm n blues diadaptasi dari music Africa.. org US dan Euro mengkaji music spt Afrobeat,Hiplife, Juju, Benga, Sakara, Soukus,Kwaito dan Kwela dari Africa dan dibawa ke negara mereka dgan nama lain spt rap,rock dan blues..

list utk artis Africa yg best2 ialah:-

1)Akon (Senegal)
2)Sean Kingston (Jamaica)
3)Fela Kuti (Nigeria)
4)Femi Kuti (Nigeria)
5) K'naan (Somalia)
6) Ladysmith Black Mambazo (South Africa)
7)Bob Marley (Jamaica)
8) Youssou N' Dour (Senegal)
9) King Sunny Ade (Nigeria)
10)Thomas Mapfumo (Zimbabwe)
11) Mahotella Queens (South Africa)
12)Boomshaka (South Africa)
13)Dave Matthews (South Africa)
14)Cheb Mami (Algeria)
15) Boney M (Jamaica,Aruba)
16)Habib Koite (Mali)
17)Sade (Nigeria)

p/s: Artis Malaysia pun boleh sebenarnya.cuma key element dia ialah jangan meniru artis luar.biar diorg tiru kita
Chow!



No comments:

Post a Comment